Емпатія та інші soft skills: навіщо це айтішникам
Міжособистісне спілкування, емпатія, емоційний інтелект – все це називають soft skills. Чи потрібні вони айтішникам, що особливо важливо для корпоративної кар’єри, через які принципи не можна переступати. Про це розповів студентам на літній школі ВТБ і ВШЕ з бізнес-інформатики «Фінтех. Погляд у майбутнє» голова департаменту технологічного розвитку роздрібного бізнесу, віце-президент банку ВТБ Олексій Фетисов.
– Ви пройшли по корпоративній сходах шлях від стажиста-програміста до віце-президента. Що ж таке soft skills – якщо коротко і ясно?
– Якщо коротко – це вміння ефективно спілкуватися, доносити свою позицію, бути учасником колективу. Все це дозволяє знаходити рішення завдань, з якими можна впоратися лише з допомогою hard skills – професійних навичок.
Сила в м’якості
– Чому soft skills так важливі в повсякденній діяльності? Ви могли б сформулювати, які з них – база для успішної кар’єри?
– Перше – вміння чути. Іноді я виступаю модератором на переговорах і бачу, як одна людина виступає, а другий чекає моменту, щоб знайти підставу для образи, «точить сокиру». Це дуже сумно, тому що вміння чути і розуміти опонента, колегу – дуже важлива штука. Цей навик особливо важливо прокачувати молодим фахівцям. У нас зараз культура «пізнього твіттера»: багато людей читають або слухають, щоб на щось образитися і перестати сприймати те, що їм намагаються донести. Так що вміння чути співрозмовника – це skill номер один у списку.
Другий (і ще більш важливий! ) – уміння розуміти. Багато люблять говорити, але мало хто вміє говорити зрозуміло. Іноді людина, пояснюючи щось, насправді має на увазі зовсім інше. Уміння зрозуміти, чого хоче твій співрозмовник, теж треба прокачувати. Важливо звертати увагу на невербальні комунікації, адже з допомогою міміки і жестів люди доносять величезну частину інформації. Два базових soft skills – чути і розуміти – точно ніколи не будуть зайвими.
Виступ голови департаменту технологічного розвитку роздрібного бізнесу, віце-президента банку ВТБ Олексія Фетисова на літній школі ВТБ і ВШЕ з бізнес-інформатики «Фінтех. Погляд у майбутнє»
– Світ корпорацій багато називають жорстоким і розсудливим, тут домінують логіка і розрахунок. Є в бізнесі місце для людських почуттів, наскільки вони доречні?
– У нашому корпоративному світі уміння співчувати й співпереживати – дуже важлива річ. Мало просто зрозуміти, чого хоче співрозмовник на переговорах, важливо зрозуміти, що він відчуває в цей момент. Це називають емпатією і емоційним інтелектом, а по суті це вміння зрозуміти відчуття іншої людини. Ця штука корисна завжди на всіх етапах кар’єри, у всіх робочих ситуаціях.
Один + один = команда
– Значить, і бізнесу ніщо людське не чуже, оскільки все будується на людських ресурсах. . .
– Я дуже не люблю слово «ресурси». Які ресурси? Люди. Робота в команді, робота з людьми – найважливіший навик, і це не зіткнення его. Це коли один плюс один – вище, ніж два. Коли люди колективом можуть зробити набагато більше, ніж якщо б вони діяли окремо. Синергія дійсно працює. При цьому кожному, особливо керівникові, треба відповідати за слова і справи. Це те, що створює довіру в команді. Якщо ти щось обіцяв, потрібно це зробити. Якщо ти щось зробив, потрібно нести за це відповідальність.
– Сучасна культура соцмереж декларує такі принципи, як загальний результат – по суті те, що колись називалося «від кожного по можливостям, кожному по потребам». Як ви до цього ставитеся стосовно до бізнесу?
– Це не дуже чесно, всі люди різні, і в корпоративному світі, так і в житті, як правило, хто краще і ефективніше працює, у того і результат краще. Тут, окрім hard компетенцій, на мій погляд, дуже важливо головне якість професіонала – робити свою справу добре завжди, незважаючи на дощ, поганий настрій або програш улюбленої команди. Тримати свої емоції під контролем і концентруватися на завданні – вкрай важливо для успіху. Ця компетенція – наріжний камінь кар’єри.
Дзен для лідера
– Для керівника спокій у будь-якій ситуації – це, напевно, один з ключових навичок. Якими ще якостями повинен володіти лідер?
– Перша річ – бути, а не здаватися, це чисто лідерський скілл. Харизма, особистий бренд – назвіть як завгодно. Як у мультику «Кунг-фу Панда»: у тебе повинен бути внутрішній спокій. Якщо його вдалося зростити всередині себе і якщо цей стан вдається транслювати назовні, то це перша якість, яке виділяє лідера. З цим же пов’язана здатність вести за собою, заряджати інших. Тут важливо самому щиро вірити в те, що ти робиш, вірити в загальну перемогу.
Зазвичай завжди можна знайти якийсь компроміс, створити ситуацію, яка всіх влаштовує і дозволяє працювати далі. І все це за рахунок тих soft skills, які я описав вище. Це і командні скіли, і компроміс, що дозволяє знайти конструкцію, яка працює, а не просто розійтися на другий раунд переговорів. Шукати компроміс – це талант, мистецтво менеджера.
Фетисов олексій відповів на запитання студентів під час виступу на літній школі ВТБ і ВШЕ з бізнес-інформатики «Фінтех. Погляд у майбутнє»
– Як бути, якщо на питання про те, ким ти хочеш стати, немає виразної відповіді?
– Це нормально. Кар’єра у кожного своя. Але потрібно прагнути до того, щоб були і тактика, і стратегія. Як писав Сунь Цзи, стратегія без тактики – це повільний шлях до перемоги, а тактика без стратегії – це метушня перед поразкою. Удача з неба падає вкрай рідко, більшості з нас досягати успіху доводиться самостійно. Інше питання, що для людини кар’єра? Спосіб реалізувати себе, щось цікаве зробити, отримати задоволення від роботи? Чи спосіб заробити грошей і не втратити здоров’я, щоб займатися тим, що реально цікаво: подорожі, спорт і так далі. У цьому потрібно визначитись. Кар’єра нелінійна, тому не треба боятися експериментувати. Головне на цьому шляху – ставитися до себе чесно.
– Навіть успішний співробітник може в якийсь момент «вигоріти». Чи є якийсь лайфхак, щоб цього не сталося?
– На кожному етапі кар’єри потрібно внутрішньо до себе придивлятися. Ви ж самі выгораете, ніхто не підсмажує на сковорідці. Якщо відбувається те, що вас не влаштовує, то треба подумати, що не подобається і як з цим працювати. Якщо дратує оточення, люди, компанія, куди я ходжу, значить, треба щось міняти. Життя одне, і проживати її подгорая – як-то дивно.
– Як зрозуміти, де закінчуються soft skills і починається податливість? Як не перейти межу між гнучкістю і безхребетністю?
– Є така штука – принципи. В процесі професійної діяльності людина завжди стоїть перед вибором. На який компроміс зі своєю совістю піти, промовчати при вигляді несправедливості або сказати про неї. Є набір базових принципів, яким я слідую завжди, тому що бути, а не здаватися неможливо, якщо немає принципів. Людина не може бути особистістю, якщо немає бази внутрішніх орієнтирів, які цю особистість створюють. Тому дам пораду: треба подумати, що важливо для вас, від чого ви не готові відмовитися. Постарайтеся зберегти і пронести через весь тривалий кар’єрний шлях.
Довідка:
З 21 по 23 липня в Москві пройшла літня школа банку ВТБ і Вищої школи економіки з бізнес-інформатики «Фінтех. Погляд у майбутнє». Щорічні школи – це освітні форуми, на які запрошують учасників олімпіади «Я – професіонал», що успішно пройшли додатковий конкурс. В цьому році учасниками літньої школи стали 100 студентів з 22 регіонів і 40 внз. «Я – професіонал» – один з флагманських проектів президентської платформи «Росія – країна можливостей». З 21 по 23 липня експерти банку ВТБ і НДУ ВШЕ розповідали про інновації у сфері ІТ та глобальні тренди, що визначають розвиток бізнесу в 2021-2023 роках.
Текст: Наталія Ремешевская